
De boodschap van opruimen m.b.t. rijk worden
Afgelopen 2 weken heb ik mijn kantoor opgeruimd, verbouwd en schoongemaakt.
Ik had van te voren niet kunnen bedenken welk effect dat op me zou hebben.
Het heeft me enorm veel duidelijk gemaakt .
Het opruimen.
Spullen die ik niet meer nodig had en nog goed waren heb ik naar de kringloopwinkel gebracht.
Via twitter deed ik een oproep voor de overtollige bedrijfskleding en in no time was er een goed doel gevonden. De kleding gaat naar de vluchtelingen in Calais.
Het is nog even misgelopen om contact te leggen, maar dat gaat goed komen.
Het gaf me een enorm goed gevoel te weten, dat er mensen zijn die veel zullen hebben aan spullen die ik niet meer nodig heb.
Er was een hele container vol met oude administratie, enveloppen, folders en allerlei andere zaken die altijd maar bewaard moesten blijven.
Zaken die allemaal ruimte innamen en weinig functie hadden. Waar ik al jaren niets mee deed, omdat ik het te druk had of omdat het moment nog niet daar was.
Alle 3 zijn mooie metaforen voor:
Al jaren er niets mee doen? Dan heeft het geen functie en moet je het loslaten. Vasthouden creëert geen ruimte voor nieuwe dingen.
Ik had het te druk. Oh ja ik had het zeker enorm druk. Zo druk dat ik niet bij machte was om zaken een andere draai te geven.
Het moment was nog niet daar. Dat is vaak uitstelgedrag, wat vaak angst is voor het onbekende.
De beslissing om te verbouwen
Was eng. Ik heb er eigenlijk het geld niet voor.
Ik heb net wel mijn bedrijf verkocht, maar dat geld gaat naar de aflossing van ons huis. Ik moet dus echt weer helemaal opnieuw starten.
Ik krijg nog 5 maanden een fee uit het oude bedrijf om de overdracht te regelen. Daarna moet ik echt genoeg inkomsten generen.
Dan is ruim 1000 euro steken in verbouwing best wel een behoorlijk bedrag.
Toch heb ik het gedaan.
Een nieuw bedrijf een nieuw kantoor, een nieuwe uitstraling.
Ik wil geen mensen ontvangen die ik vanalles ga leren over hun financiële mindset en mijn kantoor ademt goedkoop en rommelig uit.
Ik heb gemerkt dat een chique uitstraling helemaal niet duur hoeft te zijn.
1000,00 euro is tenslotte ook niet veel voor een verbouwing.
Ik heb een goede klusjesman.
Ik heb 2 goede bureaus laten staan.
Ik had enorm mazzel met allerlei aanbiedingen, waaronder laminaat voor 3 euro de vierkante meter.
De kosten gaan voor de baten uit.
Dat weet iedere ondernemer en is toch soms lastig als je het eigenlijk niet hebt.
Hoezo eigenlijk niet hebt?
Ik heb het wel anders had ik het geld ook niet kunnen uitgeven.
Het betekent alleen dat mijn buffer om de huur van het kantoor te betalen, als er weinig inkomsten zijn, een stuk is ingekrompen.
Dat heeft dus meer te maken met mijn gevoel van veiligheid dan dat het geld er niet is.
Ik geloof dat ik juist door het feit dat er minder geld beschikbaar is, harder aan de slag zal gaan om snel geld te gaan verdienen en daarmee ook succesvoller zal zijn.
De voortekenen zijn er al.
Ik heb de eerste sale van mijn digitale product gedaan vorige week.
Dat is super, want het geeft aan dat het systeem dat ik heb geleerd werkt.
Als 1 iemand het koopt dan komen er meer en daar moet ik me nu op gaan focussen.
Het werk aan het product is gedaan.
Ik heb al 4 lezingen geboekt staan voor het najaar bij vrouwenondernemers organisaties.
In mijn nieuw ingerichte kantoor kan ik ook lezingen en trainingen gaan geven voor groepen tot ongeveer 25 personen.
Grotere groepen is een luxe probleem, dan huur ik gewoon een zaal.
Less is more
Mijn kantoor lijkt nu zo veel ruimer.
Door er veel uit te gooien, door het anders in te richten, door andere kleuren te gebruiken, door muren minder vol te hangen.
Verbluffend wat een uitstraling.
Ik kan nu echt af en toe even in een stoel gaan zitten midden in mijn kantoor en genieten van de rust en harmonie die het uitstraalt.
Loslaten
Het weggooien van allerlei spullen zorgde er ook voor dat ik weer een stukje afscheid kon nemen, maar belangrijker nog, dat er meer ruimte komt voor nieuwe dingen, gedachten en mogelijkheden.
Het schoonmaken
Dat was nog wel de grootste les voor me.
Meestal liet ik iemand schoonmaken, af en toe kwam mijn werkster van thuis of ik zoog zelf wat op kantoor.
Iedereen weet wel dat klusjesmannen altijd een hoop rommel achter laten als ze klaar zijn en dat was bij mij niet anders.
Mijn werkster was met vakantie dus moest ik zelf aan de slag en dat was maar goed ook.
Toen ik eenmaal met schoonmaakogen ging kijken en ook met de gedachte dat vrouwen daar veel meer op zullen letten, ik wil graag veel vrouwen als klant, zag ik hoe vies alles was geworden de afgelopen 10 jaar.
Deuren waren vies, overal zaten schoenstrepen. Buitensporters (mijn vorige bedrijf) lopen vaak met modderige bergschoenen rond.
Overal vuil op tochtplekken bij de deuren.
Ik kon niet geloven dat ik dat allemaal nooit had gezien.
Ik heb grote onderleggers onder de bureaustoelen die doorzichtig zijn. Dit zijn grote plastick matten waar je bureaustoel overheen rijdt zodat de vloer op die plek niet extra hard slijt.
Ze waren gewoon niet meer doorzichtig.
Ze waren zo vies en plakkerig.
De muren op de WC zaten vol met zwarte vingervegen.
De plinten zaten vol zwarte strepen van schoenen die er tegenaan gekomen waren.
De drempels waren vies
De spiegel
Affijn ik heb de hele vrijdagochtend geboend en geboend.
Ik kon me niet aan de gedachte onttrekken dat de energie om succesvol te zijn nu zoveel beter is in dit nieuwe kantoor.
Schoon, opgeruimd, netjes, rijke uitstraling, ruim.
Daarmee moest ik ook het pijnlijke feit onder ogen zien dat het tegenovergestelde waar was voor mijn oude bedrijf, waarvan ik, in mijn ogen, nooit een financieel succes heb kunnen maken.
Ik maakte wel wat winst, maar dat moest altijd weer direct geïnvesteerd worden.
Ik kreeg een salaris uit de zaak, maar heel veel mensen in een vaste baan verdienden veel meer dan ik.
Dat waren o.a. redenen om te stoppen, naast het feit dat ik op een zinvollere manier wilde bijdragen met mijn nieuwe bedrijf en dat ik gewoon iets heel nieuws wilde voor mezelf. Ik wilde zelf ook weer groeien.
De spiegel had niet duidelijker kunnen zijn toen die doorzichtige matten, die op dat moment dus ondoorzichtig waren, langzaam weer doorzichtig werden terwijl ik aan het boenen was.
Ik had totaal geen aandacht besteed aan een aantal aspecten binnen mijn oude bedrijf.
Ruimte
Energie
Uitstraling van het kantoor
De tijd nemen om af en toe op te ruimen (los te laten)
Andere energie
Als ik nu in mijn nieuwe kantoor ben voel ik me heel anders.
Ik voel me rustig, succesvol, trots, wil er graag mensen ontvangen, kan af en toe even rustig ergens gaan zitten om te genieten. Dus even pauze nemen, (afstand nemen).
Dit kon wel eens de belangrijkste investering zijn geweest die ik doe voor mijn nieuwe bedrijf.
Ik ben nu heel erg blij dat ik het heb aangedurfd om dit financiële risico te nemen. Het levert me nu namelijk al heel veel op.
Een andere energie op mijn werk.
Een energie die nog meer past bij een succesvol persoon.
Vorig weekend was ik nog in Londen bij het seminar Master Your Mind. Als me daar 1 ding heel erg duidelijk is geworden is:
dat succesvol zijn begint bij de juiste energie uitstralen.
Anders ga je die ook niet aantrekken.
Ik kom daar nog wel een keer op terug.
Ik kan het dus iedereen aanbevelen, ga om de zoveel tijd je werkruimte eens grondig aan pakken.
Rijk worden tips
En om nog even terug te komen op de titel "de boodschap van opruimen m.b.t. rijk worden".
Wat heeft rijk worden hier nu mee te maken denk je wellicht?
Meerdere zaken in mijn ogen.
Ik ben van plan om zelf rijk te worden.
Ik ga andere mensen helpen hetzelfde te doen.
Alles wat ik leer over rijk worden, zal ongetwijfeld andere mensen ook helpen.
Als jij rijk wilt worden, zorg dan dat de omstandigheden en je omgeving je ondersteunen.
De omgeving kun je in deze blog lezen als je werkruimte, maar dit kan ook zijn je vrienden, familie en andere zaken.
Ik blog hier vaak over.
Wie van jullie heeft er ook ervaring met het feit dat opruimen, ruimte creëert, of dat niet opruimen juist enorm stagneert?
Ik hoor het graag via jullie commentaar.
Een gelukkig met geldgroet,
Tineke