Kies jij je klant, of kiest je klant jou?

Kies jij je klant, of kiest je klant jou?

 

Vandaag kreeg ik een mooi compliment van een klant van me.
Ze dupliceerde wat ik doe met haar als klant en het werkt.

Ook zij vindt op die wijze een klant die ze voor langere tijd aan zich weet te binden voor een goede prijs.

 

Veel van mijn klanten zijn bang om mensen die hun klant kunnen zijn te laten vallen.
Ze bieden veel aan, waardoor ze eigenlijk iedereen die hun wil betalen ook als klant zien.

Veel ondernemers maken die fout.

 

Bij mij ging het vroeger ook zo
Ik weet nog goed hoe dit bij mijzelf ging met mijn vorige bedrijf.

De klanten die ik daar had waren:

bedrijven

vrijgezellenuitjes

scholen

families.

 

Ik baalde altijd dat ik niet de goed betalende bedrijven als klant kreeg.

Ik snapte niet waarom die steeds naar concurrenten gingen.

Ik was ervan overtuigd dat de professionaliteit qua instructie bij mijn bedrijf beter was dan bij veel van mijn concurrenten.


De confrontatie met mijn nieuwe webdesigner

Toen ik een nieuwe website ging laten maken voor mijn vorige bedrijf, gaf de webmaster aan dat ik moest kiezen.

Dat kon niet, vond ik.

Dan zou ik geld verliezen.

Ook vond hij dat ik veel te goedkoop was.

Maar mijn concurrenten vroegen ook zo weinig.

Al jaren waren mijn prijzen niet omhooggegaan, maar de kosten natuurlijk wel.


Ik durfde niet te kiezen

Uiteindelijk kozen we voor een mooie oplossing.

Op mijn website kwamen zes ingangen.

Een ingang voor bedrijven, families, vakanties, groepsarrangementen, Nederland, Ardennen.

Ik was er trots op.

Nu werd mooi duidelijk hoeveel ik deed en hoeveel ik mijn klanten kon aanbieden.

Mijn website oogstte veel lof en zag er zeer professioneel uit.

(Het was een aardige investering, waarvan ik nu weet dat ik het met de kennis die ik nu heb, ook grotendeels zelf had kunnen doen.)

Toch kreeg ik niet die goed betalende klanten die ik zo graag wilde.

 

Nu snap ik waarom ik te weinig verdiende

Met de kennis die ik nu heb, kan ik heel goed zien waarom.

Ik was bang om een echte doelgroep te kiezen.

De communicatie, uitstraling, benadering enz. voor particulieren is heel anders dan voor goed betalende bedrijven.

Ook vroeg ik te weinig, maar ik dacht dat als ik meer ging vragen, ik klanten ging verliezen.

Het gebeurde namelijk al regelmatig dat men niet voor mijn bedrijf koos omdat een concurrent een soortgelijk programma goedkoper aanbood.

 

Totdat ik mijn bedrijf ging verkopen.

De koper had juist veel van de klanten die ik ook zo graag wilde.

Het kon dus wel, bleek me toen ineens.

Ik had wel één heel grote en goede klant.

Maar van die klant die ieder jaar terugkwam, had ik geen klantreactie op mijn website staan.

De klantreacties waren allemaal van particulieren.

 

Inmiddels doe ik dit heel anders

Met mijn huidige bedrijf ben ik direct begonnen met een goede prijs te vragen.

Dat vond ik in het begin moeilijk, want toen was ik nog minder bekend en vond ik dat ik nog veel moest leren.

Toch ben ik hieraan trouw gebleven en uiteindelijk is ook gebleken dat het werkt.

Ook heb ik uiteindelijk mijn doelgroep verfijnd en is niet meer iedereen die meer geld wil verdienen mijn klant.

 

Precies dezelfde zaken zie ik nu ook weer terug bij mijn klanten.

Ik merk hoe lastig ze het vinden om te kiezen voor een doelgroep waarmee ze zelf heel graag willen samenwerken.

En dat hoeven dus niet per se de klanten te zijn die nu voor hen kiezen.

 

Het compliment dat ik kreeg is daarom extra mooi, nu ook mijn klanten gaan inzien dat kiezen voor de juiste doelgroep lonend is.

Een goede prijs vragen, geeft zoveel meer zelfvoldoening.

En werken met leuke klanten ook.

Klanten die weinig betalen, willen vaak ook nog voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.
Je bent er vaak veel tijd mee kwijt en dan is jouw voldoening ook ver te zoeken.

De juiste communicatie
Als alles klopt in je communicatie
op je website
in je bedrijf
met je foto's

met je video's,

als je ideale klant het gevoel heeft dat jij zijn of haar probleem kunt oplossen met je product of dienst en daar staan goede referenties tegenover, een goede garantie en een goede klantenservice, dan kiest de klant jou!

Durf jij een keuze te maken, of denk je nog 'als het maar geld in het laatje brengt'?