Voor businesscoach hoef je niet te studeren

Voor Businesscoach hoef je niet te studeren

Businesscoch ben ik nu sinds een jaar en met heel veel passie en inzet, maar nog met wisselend succes.
Mijn klanten zijn heel erg tevreden en zetten grote stappen zowel in hun persoonlijke als zakelijke carrière.
Ik weet dat ik kwaliteit lever en dat ik kleine zelfstandige ondernemers, met en zonder personeel, bijzonder goed kan helpen.
Ik weet ook dat ik integer en oprecht ben en ga voor succes bij mijn klanten.

Het wisselende heeft hoofdzakelijk te maken met het feit dat ik graag meer klanten zou willen.
Het lukt me blijkbaar nog niet voldoende om uit te leggen, aan mijn potientiële doelgroep, dat ik ze echt vooruit kan helpen.
Dat ze mij nodig hebben zeg maar.

Gister las ik blogartikel van een blogger die ik al een tijdje volg en toen werd me wel weer e.e.a. duideijk.
Ze is kritisch en schopt tegen heilige huisjes aan, maar heeft wel een stijl die opvalt.
Ik schrok direct toen ik haar post opende.
Ze ging frontaal in de aanval op "internetmarketeers" wat ze zelf ook is en ik ook.
En dan was het toevallig ook nog iemand die sprak over geldmindset. 
Mijn lezersoren waren direct gespitst aangezien dat het thema is waar ik mee werk.
Ik zag dat de post meer dan 100 comments had, dus ik werd wel nieuwsgierig en begon te lezen.

De aanleiding was een nieuwsbrief van een vrouw, die blijkbaar iedere dag in haar inbox terecht kwam.
Uitschrijven zou ik zo zeggen, en verder gaan tot de orde van de dag.
Ooit heeft de blogger zich aangemeld voor de gratis tips van deze vrouw of ze heeft zich ingeschreven voor een gratis (online) training.
Die emails krijg je echt niet zomaar!
Het een is dus het gevolg van het ander!
Ik gok erop dat de blogger wil leren van deze mevrouw al is het maar hoe ze het zelf niet wil. (ik weet dat is een aanname)
Maar nee er moest een bijzonder negatief verhaal over geschreven worden, met veel fucks en fucking, wat ook nog erg vooringenomen was.
Er werd ook de naam van een ander bedrijf genoemd, waar ze nog nooit een cursus gevolgd had, maar die ze wel onderuit schoffelde in haar artikel.

Dit bedrijf ken ik zelf niet zo goed, maar ik weet wel dat de eigenaren bij dezelfde organisatie als ik, in Amerika, cursussen hebben gevolgd.
Ik vermoed ook wel dat ik weet wie de vrouwelijke en bijzonder succesvolle, ondernemer is waar ze zo op afgeeft in haar blogartikel.
Ik krijg ook hun nieuwsbrieven en ik kan alleen maar zeggen dat ze oprecht goede tips geven en dat ze veel gratis en waardevolle content weggeven.
De vrouw ken ik persoonlijk omdat ik haar tegen kom bij dezelfde cursussen als die ik nu volg.
Hun bedrijven zouden pyramidesystemen zijn. Wat een belachelijke onzin.
Dan is ieder bedrijf een pyramidesysteem.
Er werd ook geschopt tegen het fenomeen angstmarketing.
Ik had er nog nooit van gehoord, maar alleen de term al vond ik zo negatief.
Ik heb alle commentaren gelezen en was verbaasd over het feit hoeveel mensen het met haar eens waren.
Ik ga hieronder een aantal termen van die zogenaamde angstmarketing beschijven en andere zaken uitleggen hoe ik daar als businesscoach tegenaan kijk.
 

Je moet psychologie gestudeerd hebben om een goede (business)coach te zijn.

In de comments, stonden meerdere psychologen, die coach zijn en zich ergerden aan het feit, dat iedereen tegenwoordig zomaar coach werd.
Daarop voelde ik me natuurlijk ook aangesproken.
Ik ben businescoach.
Ik durf te beweren dat ik langer ondernemer ben dan de meesten die daar een commentaar gaven.
Maakt me dat dan een beter mens dan hen?
Nee natuurlijk niet, maar ik draai al zo lang mee in het ondernemerswereldje dat ik met een gerust hart kan zeggen dat ik voor al die commentaarschrijvers een goede businesscoach zou kunnen zijn.
Moet ik daarvoor psychologie hebben gestudeerd?
Wat een onzin.
Ik ben 23 jaar ondernemer, heb topsport gedaan, ben moeder, ben getrouwd, investeer al sinds mijn 18e in persoonlijke ontwikkeling en ben een spiritueel mens. Al die ervaring komt met de jaren, ik ben nu 48 jaar, dat is dus 30 jaar levenservaring die ik heb als bagage, waarmee ik startende ondernemers en andere kleine zelfstandige ondernemers, als businesscoach goed aan resultaten kan helpen.

Je krijgt teveel emails met zogenaamde tips
Dat hoor ik ook regelmatig van mensen die op mijn emaillijst staan.
Onder iedere email staat een link, waarin mensen zich direct uit kunnen schrijven.
Blijkbaar moet men zich er eerst aan gaan ergeren en als de irritatiegrens dan hoog is geworden schrijft men zich pas uit.
Men kan zich ook direct uitschrijven. Dat heet je grenzen en energie goed bewaken.
Ik krijg zelfs emails van mensen die me schriftelijk (tijdens lezingen die ik geef) toestemming hebben gegeven om mijn nieuwsbrief (met tips, blogartikel en een interessant aanbod) naar ze toe te mogen sturen, die vervolgens boos worden als ze de eerste e-mail ontvangen.

Met asngstmarketing bereik je niets als businesscoach.
Angstmarketing, ik had er nog nooit van gehoord.
Het gaat over het feit dat

  • de prijs duurder wordt hoe dichter de cursus/training/event nadert
  • er nog maar weining plaatsen beschikbaar zijn
  • het beter is om je direct in te schrijven

Mensen raken enthousiast over je aanbod of niet.
Als het niet zo is doen ze er niets mee.
Als het wel zo is, dan geven ze zich toch niet direct op.
Dat merk ik nu ik mijn eigen seminar aan het organiseren ben.
Ik krijg enthousiaste reacties, maar die melden zich (nog) niet aan.
Juist die mensen hebben dan gewoon nog even een zejte nodig.
Een herinnering, dus dan stuur ik nog enkele emails, zodat men niet vergeet, in alle hectiek van de dag, om zich toch nog aan te melden.
Of sommigen twijfelen nog, dan kan het sturen van aanvullende informatie of reacties van andere ondernemers heb helpen om een wleoverwogen keuze te maken.
Ik weet dat iedereen die naar mijn trainingen komt een ook daadwerkelijk doet wat ik zeg enorme stappen vooruit gaat.
En daar zit hem nou juist de crux.

Waarom ben ik nu ineens een businesscoach en worstelen vele anderen cursusgenoten nog steeds?
Als je me al een tijdje volgt dan heb je mijn transformatie gezien van ondernemer met een outdoor en survival bedrijf, naar businesscoach.
Ik heb de laatste 2 jaren veel cursussen gevolgt, zoals ik al aangaf, dezezelfde als de eigenaren van Open Circles, (een van de bedrijven waar de blogger zo op afgaf) Als ik zie wie er daadwerkelijk (grote) stappen heeft gezet van mijn cursusgenoten, dan zijn dat er maar weining.
Ook ik hoor commentaren van studiegenoten dat het ze niets heeft opgelevert.
Als ik dan doorvraag dan kunnen ze uiteindelijk niet anders dan toegeven dat het aan henzelf ligt.
Ze kunnen niet over hun eigen schaduw heenstappen.
Het is natuurlijk veel gemakkelijker om de cursus de schuld te geven.
Of het hoge bedrag dat ze moesten betalen.
Wat het in mijn ogen, iedere cent waard is geweest.

 

 

 

 


Voor mij een reden om een tegengeluid te laten horen.

Waar schopte men zoal tegenaan in dit artikel en de commentaren:

Je krijgt teveel emails met "zogenaamde tips"
Veel te dure prijzen
Prijzen die duurder worden tegen de tijd dat de cursus/training/seminar begint
Aangeven dat er een beperkt aantal plaatsen is

Een prijs die nu nog goedkoop is, maar naar de tijd vordert, duurder wordt.
Dat is een kwestie van vraag en aanbod. 
Maar ook om diegenen, die direct actie ondernemen, te belonen.