“Puur ondernemen” en meer geld verdienen

Meer geld verdienen met andere klanten.

Lezing door Judith Webber,

Tijdens de "Fris in je Hoofd" meeting bij Seats 2 meet In Utrecht.
16 november 2011 

Ik kwam net iets te laat binnen, want Hoog Catherijne in Utrecht was een doolhof voor me.
Maar ze begon eigenlijk net met haar lezing.
Het onderwerp sprak me aan dus had ik me opgegeven.

Maak steeds bewuste keuzes en zoek echt de dialoog met elkaar en ben echt geïnteresseerd in de persoon of klant met wie je praat.
Dat was wat ik voor aanvang dacht te gaan horen.
dt klopte ook wel.

Judith kwam met 3 vragen die vrijwel niet gesteld worden, tijdens netwerkbijeenkomsten, sollicitatiegesprekken en andere gesprekken, waar je mensen zo ontmoet.
Als je die 3 vragen stelt, dan komt er een heel ander gesprek op gang en spreekt men meer met zijn/haar hart.
Vanuit passie.

Maar eerst gaf ze nog de tip, dat je zelf je klant moet kiezen. 
Maak je doelgroep niet te groot. Je kunt beter ene expert zijn voor een selecte doelgroep en daar uitblinken als middelmatig voor iedereen.
 En dan ga je neits verkopen aan ze, nee in eerste instantie ga je adviseren.
Dat vinden veel mensen ook een stuk gemakkelijker dan verkopen. 

Dus "Durf te kiezen voor een bepaalde focus, want dan word je herkenbaar"

Dan zit je ook op je passie.
En als je vanuit je passie werkt, dan werk je eigenlijk niet, dan kost het gene energie, dan doe je wat je leuk vind. 

 

Ze heeft een model ontwikkeld zodat je in je verhaal jezelf laat zien en daardoor ook gekozen wordt
Mensen worden steeds kritischer in wat ze te zien krijgen.
Er wordt ook steeds meer om transparantie gevraagd.
Steeds meer mensen laten zich horen als ze het er niet mee eens zijn
Dus je verhaal moet wel geloofwaardig zijn

Ze noemt het voorbeeld van de appel.
Hoe glimmender aan de buitenkant, vaak hoe erger aan de binnenkant.
Je herkent ze zo: Het zijn vaak ongeloofwaardige verhalen.
Er kan niets mis gaan. Nou dat bestaat niet. 
Er blijken dan wormen in de appel te zitten.

Zo ging ze bij een nieuwe baan, in haar proeftijd al een paar keer weg. Omdat ze na de prachtige, glimmende buitenkant van de sollicitatiegesprekken, de binnenkant met wormen tegenkwam.

Zo zijn er volgens haar ook 3 soorten reclames:

1 is vreselijk irritant  maar je wordt wel onthouden (wil je dat)
2 probeert kloppend verhaal neer te zetten, maar slaagt daar niet in
3 geloofwaardig verhaal neerzetten dat in je hoofd blijft hangen op positieve manier

 Ze worden wel allemaal onthouden, maar niet allemaal even positief

Over gesprekken voeren tijdens netwerkbijeenkomsten 
Sommige vragen wordt niet of nauwelijks gesteld tijdens gesprekken

 1ste vraag,
Waarom ben je zo enthousiast over je bedrijf, of over je baan
Het is een hele leuke manier om in gesprek te komen.
Mensen gaan enthousiast praten.
De drijfveren komen naar boven.
De passie gaat stromen

Probeer de vraag wat doe jij, dus om te buigen in waarom doe je wat je doet.
Er komen dan leukere gesprekken op gang.
Als je over je passie praat ga je stralen en dat ziet er veel interessanter uit.
Iemand zal je dan veel sneller positief onthouden

2e vergeten vraag:
Met wie wil je werken, wie is je droomklant.

Je wilt dus niet voor iedereen werken.
Of  je wilt niet iedereen als klant.

Ondernemers denken vaak dat ze alle klanten moeten bedienen
De klant is toch koning
Nee, zegt Judith je kiest je eigen klanten

Haar ideale klant:
wil alles leren,
open minded,
wil iets betekenen voor de wereld

Oefening, bekijken voor jezelf wat is jouw ideale klant

Mijn ideale klant:
Vrouwen die vooruit willen, al dan niet met een eigen gezin, die iets willen betekenen, maar nog niet weten hoe. Ze willen echt geld gaan verdienen en willen graag leren

 

Conclusie:
Volgens Judith,
Eigenlijk is je ideale klant een beetje zoals jezelf bent.
En als het goed is dan past dit lijstje van je ideale klant ook op je vrienden.

Zodra je bedacht hebt met wie je wilt werken, werkt dit als een antenne.

vb je hebt net een groene auto gekocht. Voordat je hem kocht zag je hem nooit het was echt een unieke kleur.
Nu je hem hebt gekocht zie je ze ineens overal rondrijden.
Voorheen waren ze er ook maar je zag ze niet.

 Er zijn volgens Judith 3 typen mensen

de Ja groep ze staan te klappen langs de zijlijn ze roepen steeds ga door. Ga door. Fantastisch wat je aan het doen bent

Je hebt de nee groep.  Dat is heel eng, die vinden het niks wat ik aan het doen ben. Je moet je verdedigen. Ze snappen er niks van.
Daarin moet je geen energie meer inrichten. je hoort ze niet. ze komen op je website en klikken direct weer weg

De misschien groep  ze doen hun mond open.
Ze gaan gesprek aan, ze gaan kritische opmerkingen maken. Ze hebben wel interesse, maar zijn nog niet overtuigd.
Het is dan zinvol om in gesprek te gaan, want het kan een ja en een nee worden.
Ze scherpen je aan. Ze stellen die vragen omdat ze meer info willen en jij ze moet overtuigen.

 3e vraag die niet gesteld wordt

Hoe je werkt
Waarom zou je in je eigen onderneming iets doen wat jou niet ondersteund.
Dus doe waar je goed in bent en kies de vorm die bij je past

Puur ondernemerschap en meer geld verdienen
kies voor de 3 vragen.
als jij durft te kiezen, dan kiezen ze ook voor jou.
laat jezelf zien

Mijn persoonlijke mening 
Als je het aandurft om klanten af te stoten die je veel energie kosten, dan zul je meer tijd over houden om klanten aan te trekken waarmee je meer geld verdienen en die je meer energie geven.

We zijn als ondernemer snel geneigd om alle klanten die we kunnen krijgen aan te nemen, want de schoorsteen moet tenslotte toch roken. 

Ik ben benieuwd hoe jij hier tegenaan kijkt.
Neem jij alle klanten aan of ben je selectief en zo jaar waarom?
Ik hoor graag jullie reacties.